menu

Strona Główna
Wstęp
Wozy Bojowe

Czołgi
Czołgi lekkie
PzKpfw I
PzKpfw II
PzKpfw 35(t)
PzKpfw 38(t)
Czołgi średnie
PzKpfw III
PzKpfw IV
PzKpfw V
"Panther"
Czołgi ciężkie
PzKpfw VI "Tiger"
PzKpfw VI
"Königstiger"

Niszczyciele czołgów
Działa szturmowe
i samobieżne
Malowanie
Galeria
Słownik
Goście

Literatura
i Linki
O stronie

Allegro - największe aukcje internetowe, najniższe ceny! Kup i sprzedaj!

Militaria

Najlepsze strony o tematyce broni

Czołg ciężki

SdKfz 181 PzKpfw VI Ausf.H1 (E) "Tiger"

Napęd

tiger05m.jpg tiger_komora silnika.jpg

Przygotowany do transportu kolejowego "Tiger" z zewnętrznymi filtrami powiet-rza typu Feifel, obok dobrze widoczne osłony rur wydechowych

Widok wnętrza komory silnikowej czołgu ciężkiego SdKfz 181 PzKpfw VI Ausf.H1 "Tiger"

Napęd pierwszych 250 "Tygrysów" stanowiły silniki Maybach HL210 P45 o mocy 650 KM przy 3000 obrotów na minutę. Okazało się jednak, że czołgi napędzane tymi silnikami miały znaczny niedobór mocy przez co ich osiągi w jeździe terenowej były znacznie poniżej oczekiwań. Dlatego w kolejnych pojazdach zastosowano mocniejsze silniki typu Maybach HL230 P45 o mocy 700 KM przy 3000 obrotów. Zarówno silnik HL210 P45 jak i HL230 P45 były dwunastocylindrowymi silnikami rżedowymi widlastymi V12 (były to silniki, w których cylindry umieszczone są w dwóch rzędach usytuowanych względem siebie pod kątem mniejszym od prostego), gaźnikowymi chłodzonymi cieczą. Sterowana hydraulicznie skrzynia przekładniowa półautomatyczna, mechaniczna typu Maybach-Olvar OG(B) 401216A umożliwiała jazdę z 8 biegami do przodu i 4 do tyłu. Cztery zbiorniki paliwa (benzyna etylizowana o liczbie oktanowej 74) o łącznej pojemności 543 litrów umożliwiały przebycie od 100 km po drogach do 60 km w terenie.

Charakterystyczną cechą czołgów PzKpfw VI "Tiger" jak i "Königstiger" było posiadanie dwóch kompletów gąsienic - bojowego oraz transportowego. Spowodowane było to koniecznością ograniczenia szerokości czołgu z powodu przekroczenia skrajni wagonowej Deutsche Reischbahn, a także chęcią zabezpieczenia gąsienic bojowych przed uszkodzeniami w trakcie transportu. W czołgach PzKpfw VI Ausf.H1(E) stosowano gąsienice drobnoogniwkowe, dwugrzebieniowe, jednosworzniowe typów:

  • Kgs 63/725/130 bojowe szerokości 725mm,
  • Kgs 63/520/130 transportowe szerokości 520mm

Czołgi wysyłane do Afryki wyposażone były w zewnętrzne filtry powietrza typu Feifel przystosowane do pracy w trudnych warunkach terenowych. Pojazdy te można czasami spotkać pod oznaczeniem PzKpfw VI Ausf H.



Strona GłównaPanzerwaffeWozy bojoweMalowanieGaleriaSłownikKsięga gościLiteratura
i Linki
O stronie

Góra stronyOstatnia aktualizacja
29.07.2011
e-mail